7 december 2020

Als je geleefd wordt door storingen

Niets zo irritant als de hele dag druk zijn met storingen en problemen in jouw facilitaire services. Dat je ’s ochtends denkt eens een flinke slag te kunnen maken met de contractvoorbereiding van de installaties maar dat je een belletje krijgt omdat de cv ketel in storing is. Helaas is dit voor veel gebouweigenaren nog altijd schering en inslag. Een calamiteit neemt meer tijd en komt vaker voor dan verwacht.

Ons pleidooi

Geef iemand de taak van ’troubleshooter’, en laat diegene er ook echt zelfstandig mee aan de slag gaan. Geef iemand anders de taak om in het bekende gebied “niet urgent – heel belangrijk” voortgang te behalen. Haal dus de dagelijkse beslommeringen uit de taak van diegene die de assets beheert. En de asset beheerder moet dan wel echt gas geven! Hij of zij moet een stevige basis ontwikkelen die zorgt voor een verlaging van het aantal storingen, door goed preventief onderhoud en door aandacht voor de afhandeling van de storingen.

Belangen primair proces

Van belang is een basis te leggen door een goede inventarisatie, vermengd met de organisatie doelstellingen. Zie wat de belangen zijn van het primaire proces en laat dat terugkomen in de assets, dit door een goed onderhoudsplan op te stellen en goed te contracteren.
Als voorbeeld de liften in een gebouw. Wat is de prestatie van de liften? Wat is acceptabel aan wachttijd? Logisch dat een lift in een ziekenhuis in het OK-gebouw een andere functie heeft dan die in een kantoorgebouw van twee verdiepingen. Over dat soort impact moet de assetbeheerder nadenken en dat weer vertalen naar componenten als veiligheid, wettelijke verplichtingen, onderhoudsnormen, preventieve maatregelen en ook belangrijk, het gebruikersperspectief. Want hoe de lift ook functioneert, je krijgt geen complimenten voor het feit dat deze 99 van de 100 gevallen snel paraat is, nee je wordt beoordeeld op die ene keer dat het niet in orde is. En daar kunnen we vanuit onze rol meer inzicht in geven en over communiceren, richting de eigen organisatie en de gebruikers.

Terug naar het overzicht

Peter